WELCOME TO DA_COMMUNIST BLOG! TANX 4 VIEWING AND PLEASE COME AGAIN... EVERYBODY IS ALLOWED!!!

=Guru=(Sempena Hari Guru 16 Mei 2009)


Peribahasa ada mengatakan yang guru itu ibarat lilin…. Membakar diri sendiri untuk menerangi insan lain…. Begitu besar tanggapan manusia lain terhadap seorang insan yang bergelar guru… Tapi adakah kita sedar yang kadang-kadang ianya hanyalah sindiran buat kita… Kenapa aku katakan demikian.. Kerana aku ada alasan tersendiri....


Alasan aku ialah…: 1. Di zaman sekarang ini masih adakah guru yang betul2 ikhlas bekerja demi anak bangsa….
• Jawapannya tidak…kerana ramai yang menjadikan profesion perguruan ini hanyalah landasan untuk sekadar mendapatkan pekerjaan dan menjamin masa depan…
2. Masih adakah guru yang sanggup menyahut lambaian anak2 murid kita yang berada di pedalaman….

• Jawapannya masih lagi tidak kerana mereka takut untuk berada di kawasan yang demikian….

Apakah ini membuktikan kata-kata yang “guru ibarat lilin, sanggup membakar diri sendiri demi menerangi insan lain”….
Kata2 itu ibarat memerli insan yang bergelar Guru di atas muka bumi ini….
Sedarkah kita bahawa ramai di luar sana yang memerlukan keringat dan ilmu daripada seorang guru….
Sedarkah kita bahawa guru ini sering dipandang tinggi oleh mayarakat di luar sana…
Hal ini kerana mereka sedar bahawa jikalau tiada guru mereka tidak boleh melakukan apa pon…
Tiada ilmu yang boleh diperoleh dengan mudah tanpa bantuan seorang guru…
Sempena hari guru hari nie…
Marilah same2 kita jadikan diri kita berguna…
Ingin aku katakan yang guru adalah ibarat pemuzik, komposer dan juga sebagai seorang penulis lirik…
Kenapa aku katakan demikian…
Sesuai dengan falsafah hidup aku…
Hidup ini umpama muzik….
Guru ibarat pemuzik yang menyampaikan sebuah lagu…
Bagaimana ia menyampaikan lagu itu adalah mengikut kreativiti seseorang itu…
Contohnya, sekarang nie…
Ramai anak2 mude meminati pelbagai jenis muzik..
Jadi sebagai seorang guru kita perlu mencari jenis lagu yang diminati oleh anak murid dan menyampaikannya dengan penuh kesungguhan dan kreatif…
Baru kita akan dihormati dan disanjungi…
Pas 2 kenape lak aku katekan yang guru nie bagai seorang komposer…
Keje komposer nie lak adalah membuat lagu atau muzik bagi sesebuah lirik…
Guru perlu menyesuaikan sesebuah lirik 2 ngn lagunyer..
Baru sesebuah muzik tue akan menjadi indah dan akan dikenang sebagai muzik yang bagus melodinya….
Jika anak muridnya minat bermain…
Maka sebagai guru janganlah kita selalu memarahi murid tersebut…
Kerana ianya boleh merencatkan minat budak 2…
Jadi kite kene ar cari jalan supaya sesi P&P kite sesuai ngn bebudak jenis cm 2…
Janganlah kite memusnahkan anak bagsa kita sendiri…
Pas 2 nape lak aku katekan yang guru nie ibarat penulis lirik….
Murid kite 2 macam lirik…
Kita yang akan mencorakkan lirik jenis apekah yang akan kita hasilkan…
Kita yang akan mencorakkan adakah anak murid kita akan menjadi jenis balada, etnik kreatif, rock, indie dan sebagainya….
Jadi sanggupkah kita menggalas dan menyahut semua cabaran tersebut….
Bersediakah kita untuk menangung dosa daripada apa yang kita rosakkan….
Jawapannya hanya ada di dalam naluri dan hati kecil seorang guru…
Jadi sebelum kita melangkah ke arena perguruan…
Janganlah kita menyangka bahawa guru ini hanya untuk sekadar kita mendapatkan kerjaya…
Untuk mendapat gaji dan masa depan…
Tapi sedarkh kita berapa ramai anak bangsa yang boleh kita musnahkan hanya dengan kata-kata, sebatang kapur dan sebaris ayat…
Pernahkah kita terfikir…
Kenapa sekarang ini banyak kes disipin semakin menjadi jadi di kalangan pelajar sekolah…
Kita sering menyalahkan murid…
Kita katakan murid degil…xpaham bahase…bodoh dan sebagainya…
Tapi sedarkah kita apa yg terjadik 2 sume adalah kerana salah kita…
Kita memasukkan lagu berbentuk “rock” dalam lirik yang slow dan indah sesuai dengan rentak etnik kreatif….
Kita tidak pernh bertanye apa yang pelajar atau murid kita inginkan…
Tetapi kita hanya mementingkan kepuasan kita sahaja…
Kita sering meletakkan kesalahan itu di bahu mereka…
Kita sering mengasingkan mereka daripada pelajar2 pintar yang lain…
Mereka juga manusia yang mempunyai hati dan perasaan…
Mereka juga inginkan perhatian dan tunjuk ajar daripada mereka…
Jadi jangalah menyalahkan mereka apabila mereka melakukan kesalahan…
Nasihati mereka…
Lebihkan perhatian kepada mereka2 ini….
Pernahkah kita sedar corak yag kita terapkan pada mereka akan mnghanyutkan mereka sendiri…
Jadi sebagai seorang pemuzik…
Adakah kita mementingkan lirik sahaja….
Atau melodinya sahaja…
Tanpa lirik dan melodi…
Maka tiadalah lagu yang indah dan sempurna…
Pernahkah kita terfikir akan hal nie….
Semuanya tidak pernah terlintas di kotak minda kita…
Kerana apa yang kita pikirkan hanyalah…gaji…pencen…elaun dan mcm2 lagi…
Sempene hari guru nie, berubahlah wahai semua guru dan bakal gur di luar sana…
Kita adalah harapan setiap insan yang menginginkan perubahan…
Sempena hari guru nie…
Aku nak ucapkan Selamat Hari Guru wat semue guru2 di luar sana…
Ucapan ini juge ditujukan wat semue bakal2 guru kita di seluruh IPGM seluruh Malaysia…
Wat cikgu2 kat Sekolah Kebangsaan Bt 3, SK Kluang Barat, Kluanag High School ngn SK Kuala Besut(skolah tempat aku praktikum…)Selamat Hari Guru gak aku ucapkan untuk semua guru2 di sekolah tersebut….jasa kalian akan ku kenang hingga ke akhir hayat…
Kamu semualah yang Berjaya membentuk aku hingga berjaye sehingga ke hari ini…
Hanya Allah sahaja yang akan membalas jasa baik kalian di akhirat kelak…
Setakt nie jek aku rasepenulisan aku…
Aku harap korunk semua boleh membuka minda dan same2 pikir2kan ape yang aku karangkan….
Akhir sekali aku nk sampaikan sebuah sajak untuk tatapan semua…
Renung-renungkanlah…

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki

Berguru kepalang ajar

Bagai bunga kembang tak jadi.


Dialah pemberi setia

Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.


Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah Negara

Jika hari ini seorang Ulama yang mulia

Jika hari ini seorang Peguam menang bicara
Jika hari ini seorang Penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca


Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah
Di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya pada Negara

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu,
Guruk
u Budi yang diapungkan didulangi Ilmu
Panggilan keramat “Cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat….

USMAN AWANG 1979
“GURU PEMBINA NEGARA BANGSA”

Hasil Nukilan…
Mohd Fahmi B. Bahrin….


4 comments:

H.R PuTeRa YuSoFF said...

xtau knape aku nk anta benda ne tp epy teachers day..

selamat memanusiakan manusia

Tonic_bLoOd said...
This comment has been removed by the author.
Da_Communist said...

ow shark...
ko kutuk penulisan aku ea..
jage ko...

NuRuL aLia said...

selamat hari guru famy.
selamat menjadi guru yang berjaya.

Post a Comment